Dansk Flyve- og dykkemedicinsk selskab havde arrangeret et spændende møde der gik til byggeriet af den nye metrocityring.

Foredraget startede med en introduktion til tilgangen til byggeriet samt de udfordringer der havde vist sig undervejs – herunder lommer med giftige gasarter, arbejdsulykker og en udfordrende undergrund. Herudover blev vi introduceret til de dykkemedicinske udfordringer. Disse er begrænset til et ganske lille område – spidsen af selve ´boremaskinen´ der står under tryk. Dette tryk udsættes arbejdere for under udskiftning af diverse dele i spidsen af boret.

Efter en sikkerhedsbriefing gik turen til Rådhuspladsen og ned i dybet gennem den kommende station.

Efter en kortere vandretur gennem gangene nåede vi selve boret nogenlunde under det ene hjørne af Tivoli. Denne maskine er en 70-80 meter lang maskine hvor mange dele af skabelsen af en tunnel sker samtidigt. Der bores og borematerialet føres væk og bagud til ventende små togvogne, betonelementer monteres og togskinner til de førnævnte vogne lægges. De endelige togskinner anlægges senere. Ombord på denne maskine mødte vi de hårdtarbejdende italienere for hvem arbejde under trange beskidte kår i fremmede lande er en livsstil.

Vi takker dem og Salinitet for det spændende besøg!